A függő keletkezés szekvenciájának első eleme az illúzió (sz. "avidya", p. "avijja", l. "ignorantia").
Kevesen teszik fel azonban a kérdést a függő keletkezés tanulmányozása során, hogy vajon mire vonatkozik ez a nidána: pontosan mit jelöl a tudatlanság. (*)
Nos, a tudatlanság, ill. ez a sui generis metafizikai illúzió, az én-re vonatkozik, illetve arra a pszeudo-egoicitásra, melyet az alany (tévesen) identifikációs referenciapontnak tart.
A függő keletkezés tehát önmagában nem csak ontológiai doktrína, hanem autológiai is.
Sőt, ha következetesen számba vesszük a buddhizmus legfontosabb tanításait, az okozatiságból való keletkezés diszciplínája inkább kizárólag autológiai tanként jelenik meg hiszen annak elsőszámú feltétele a téves önazonosítás ("én-illúzió", "egománia"), tehát egy autológiai probléma.
*
A Létkerék.
Az első nidána szimbóluma:
az Én vezeti a "vak én"-t (a pszeudo-egoicitást), aki nem "lát".
*
______________________
* Ha pedig mégis felmerül annak igénye, hogy tisztázásra kerüljön, hogy mi a tárgya az avidya-nak, akkor általában "a metafizikai tanítások nem-ismeretét" határozzák meg válaszul, de ez ebben a formában ugyancsak csúsztatás, ugyanis a "metafizikai tanítások" (pl. a Négy Nemes Igazság, a Trilaksana, vagy a Nyolcrétű Nemes Ösvény) végső soron szintén a "valódi alany" (ti. Önmaga(m)ság) megismerésére vonatkoznak: ha ez nem így lenne, belső önellentmondás jönne létre a tenrendszerben. Tehát azok, akik a metafizikai tanítások valódi tárgyát sem ismerik (és így végső soron a Célt sem), azok elvétik a függő keletkezés adekvát vizsgálatának lehetőségét is. Így válhat egy jól feltett kérdés a rá adott töredékes, rosszul meghatározott, és nem kellően definiált válasz miatt egyszerűen tévúttá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése