A hétvégén előadást tartottam a Bhagavad-Gítáról, és attól félek, félreérthető kijelentést tettem az előadás vége felé. Idéztem a Gítából, a II. 14. és a XVIII.14-17.-es verseket, szemléltetve azt, hogy minden azon múlik, mit értünk "cselekvő alany", "én" és "szabadság" alatt.
Ezt írja a szóban forgó két szakasz, melyből - akkor és ott - csak a dőlt betűs részeket emeltem ki:
"Aki egyiket ölőnek véli, másikat megöltnek hiszi - mindketten tévesen tudják: ez nem öl és nem ölhető."
És:
"A helyzet, a cselekvő egyén, a cselekvés különböző eszközei, a különféle, sokirányú törekvések, végül ötödikül a sors. Bármely tetthez fog az ember testtel, beszéddel vagy gondolattal, legyen az helyes vagy helytelen, ez az öt ok idézi elő. Ha mármost ez így van, akkor nem lát helyesen az ostoba, aki tudatlanságból kizárólag önmagát tekinti cselekvőnek. Akinek lénye mentes az önzéstől, elméjét nem szennyezi semmi, habár az egész világot kiírtja, nem öl, és tette nem köti meg."
Kommentárjaim az idézett szakaszokhoz:
1.
Nem, fenti - megdöbbentő formában kifejtett - tény nem azt jelenti, hogy az ortodox tradicionális doktrínák igazolnák az emberölést, és a szellemi materializmus veszélyét hordoznák magukban. Sőt, ennek ellenkezője az igaz, hiszen az csak az immaterializmus (ti. a jógacsára) szemszögéből érvényes.
2.
Nem, fenti tény nem azt jelenti, hogy bárkit is megölni helyes lenne. Éppen ellenkezőleg, hiszen fenti kijelentés lényege az "aki mentes az önzéstől, elméjét nem szennyezi semmi" mondatrész, nem pedig a "habár az egész világot kiírtja"-kezdetű, mert az önzetlenség és a tisztaság létrejöttekor már nem beszélhetünk akaratról, személyes névmásokról, stb. Lásd pl. a japán zen buddhista szamurájok által hátrahagyott kardozókönyvek tanításai, és az üresség egymáshoz való viszonyát.
3.
Nem, fenti tény nincs ellentmondásban a hinajána- vagy a mahajána-buddhizmussal, de az un. brahmanizmussal sem. Csak magasabb szempontból fogalmaz meg egy - morál és erkölcs feletti - tényt, amivel egyébként csak egyet érteni lehet, különös tekintettel arra, hogy azt - nem meglepő módon - minden tradíció megfogalmazta.
4.
Az, hogy a vallások doktrínájának transzcendens, metafizikai egysége van, más lapra tartozik.
A jövőben mindenesetre okosabban és világosabban fogok fogalmazni, magyarázni, ezt megfogadtam.
Vagy nem mondok semmit...
:)
1 megjegyzés:
Nem volt félreérthető!
Megjegyzés küldése