*
Ma hajnalban olvastam az "Antik lexikonban" a szkepticizmusról, hogy ez a filozófiai irányzat az igazság, a valóság megismerhetetlenségét tanítja.
Ez igen fatális tévedés, amit a szkeptikus filozófia meg nem értése okoz: hasonlóan a Nagarjuna-i Tetralemmához, Pürrhón (Πύρρων) sem "tagadja az igazság megismerhetőségét", sőt: ahogy a mahajána buddhizmus madhjamaka irányzatában maga a Tetralemma az igazság (=a jelenségek ürességtermészete), az antik szkepticizmus is éppen a valóság természetéből adódóan tartózkodik az ítéletalkotástól, mint a valóság belátásnak következményétől.
Feltehetően mind Nagarjuna, mind Pürrhon ismerték a jelenségek valóságos természetét (ürességét), ezért nyilatkoztak úgy, hogy a jelenségekről nem lehet "vagy-vagy" ítéletet alkotni, és róluk dogmatikus kategóriákban beszélni.
Összefoglalva tehát: a szkeptikus filozófia szerint (1) nem a valóságról (=igazságról) nem lehet igaz ismeretet szert tenni (hisz a valóság ürességtermészete megismerhető, mert ha nem így lenne, megszabadulás sem létezhetne), hanem (2a) a valóságnak megfelelően, a jelenségek alaptermészete olyan, amiről nem lehet semmit állítani, illetve hogy (2b) minden (látszólag ellentétes) állítás, egyformán jellemez minden jelenséget.
Ez egymástól két, radikálisan különböző dolog.
*
Más: valahol lejjebb azt írtam (vagy azt sugalltam), hogy Pürrhon Nagarjuna kortársa volt: nos, ez pillanatnyi zavar, tévedés lehetett a részemről, hisz többszáz év választja el őket egymástól, mivel Pürrhón Kr.e. 360-270 között, Nagarjuna pedig Kr.u. II-III. században élt. Ez azt is jelenti, hogy az antik szkepticizmus időben jócskán megelőzte a madhjamaka-buddhizmus alapvetéseit. A hibáért mindenesetre elnézést kérek...
Ezt a két dolgot fontosnak tartottam megemlíteni ill. korrigálni...
*
A "Szövegek és képek" alá ma belinkeltem a Magyar Filozófiai Szemle internetes anyagait: mindenkinek ajánlom figyelmébe, rendkívül érdekes források, fordítások, tanulmányok találhatóak a weboldalon, több évre visszamenőleg vannak fent a folyóirat cikkei, publikációi.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése