Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

Doctrina Traditionis Metaphysicae

*


Manapság sokan beszélnek az un. "metafizikai hagyományról".

Kevesen veszik azonban észre, hogy a metafizikai hagyomány kifejezés - önellentmondás.

A "hagyomány" mindig fizikai (amennyiben az a létesültségek és megnyilvánultságok körébe tartozik) - mégha annak tartalma a metafizikai felé is irányul.

Ami a hagyomány lényege - az a metafizikai.

Másképp: nem az metafizikai, ami hordoz, ami átad (vö: 'tradere'; és éppen itt az említett önellentmondás), hanem az átadott, amit a tradíciók in concreto átadnak. És ez két különböző dolog, mint a levél, amit a futár továbbít (a levél alakja, mérete változik az idők folyamán), annak tartalma (ami mindig, mindenütt állandó) azonban egyetemes.

Ez a lényeg, az átadásnak a valóban metafizikai tárgya pedig nem más, mint a metafizikai doktrína, a Tan, a Dharma, mely az Önmaga(m)ságra vonatkozó legfelsőbb léttapasztalat ismerete.

(...)

Ez a megkülönböztetés nagyjából megfelel egy vallás un. exoterikus és ezoterikus aspektusa közötti különbségnek is: egy dolog a külső "rituálé", és egy másik dolog a doktrína. Amíg az előbbi sokféleként jelenik meg (vö. pl. Guénon), és bárki által leírható-elsajátítható-bemutatható, addig az utóbbi egyetemes és univerzális (vö. pl. A. K. Coomaraswamy), de csakis első szám, első személyű léttapasztalat által ismerhető meg.

*

Én magam tehát nem a "metafizikai hagyományokkal", hanem azok közös, transzcendens alapjával, a metafizikai szent tannal foglalkozom (sacra doctrina). Vagy másképp: a metafizikai hagyomány egyetemes tanával (doctrina traditionis metaphysicae).

Ez tehát - fentiekből adódóan -, azt is jelenti, hogy a "tradíciókat" is jól ismerem, mint olyan "héjakat", melyek egyöntetűen burkolják be a "magot".

Vagy mint megannyi "futárt", mely kézbesíti az arra fogékonyaknak a Tant tartalamzó "üzenetet"...

*
Ezért van az, hogy ha valaki ismeri a Tant (sacra doctrina), az törvényszerűen ismeri a tradíciókat is; míg ez nincs így megfordítva: ha valaki ismer egy tradíciót, még nem feltétlenül ismeri magát a Tant.... (Guénon ez utóbbiakra utal úgy, mint "szamarakra, melyek szent ereklyéket hordoznak".)
*

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Még egy dolog:

A hagyomány (traditio) nem szinonímája a Tannak (doctrina), de nagyjából azonos szinten áll a tudománnyal (scientia).

(Vö. pl.: Aquinoi Sum.theol.I.1)

A "vallás" két aspektusa pedig (religio=visszakapcsolás, és confessio=(meg)-vallás) ugyanúgy viszonyul egymáshoz, mint a doctrina és a scientia. Az egyik az eszköz, a másik a cél.

A hierarchia nagyjából így néz ki:

- tudomány (scientia)
- hagyomány (traditio)
----------confessio

- Tan (doctrina)
----------religio