Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

Az okfüggő keletkezés - I. [प्रतीत्यसमुत्पाद]


*

A buddhizmus egyik kardinális alaptanítása a "függő keletkezés" (vagy más néven: világi okfüggő keletkezés), a pratitya-samutpáda (pratītyasamutpāda, "oksági láncból való keletkezés, nem önmagától való keletkezés"). Annak magasabbrendű folytatása a "transzcendens", vagy "világfeletti okfüggő keletkezés" (lokuttara-pratitya-samutpáda).

Az alábbi felsorolás a kanonizált, un. "világi okfüggő keletkezés" sorozatát mutatja be, szanszkritul és magyarul, a lehető legpontosabban vissza adva az eredeti szanszkrit szavak - a doktrínális kontextusba helyezett - igazi, helyreállított alakú jelentését (dőlt betűvel szedve).
A szóban forgó doktrína szövegének ezt a restaurálását az a tény tette szükségessé, hogy minden szakirodalom, forrás és hivatkozás a sorozatnak csak a nyersfordításos, "romlott alakját" ismeri (ez a csupán a nyersfordítást tükröző, "romlott" tartalmú sorozat az egyes szanszkrit kifejezéseket követően, zárójelbe téve olvasható).

Fontos megjegyezni még, hogy a dőlt betűs kifejezések nem értelmezések, hanem mélyebb-hűebb fordításai az eredeti kifejezéseknek, azok meghatározása során tehát nem történt semmiféle "újítás" vagy új "nézőpont" felvétele. Éppen ellenkezőleg, inkább a gondolkodás archaifikálása ment végbe.
A helyreállított szöveg a következő:
*
1. Avidyā (nem-tudás) - illúzió
2. Samskāra (késztetés) - önteremtő képesség
3. Vijñāna (tudat) - megkülönböztetés
4. Nāmarūpa (név-és-forma) - neves forma
5. Ṣaḍāyatana (hat érzék) - hatterületű érzékszervek
6. Sparśa (érintkezés) - közvetlen érzékelés
7. Vedanā (érzékelés) - tudatosult érzékelés
8. Tṛṣṇā (szomj) - életszomj
9. Upādāna (ragaszkodás) - odaadottság
10. Bhava (létrejövés) - létezés
11. Jāti (születés) - születés
12. Jarāmaraa (halál) - öregedés és halál

*

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

- ebből is látható, hogy eredetileg a ps nem volt egységes, tizenkéttagú sorozat, hanem később kanonizálták azzá (plm-nek igaza volt tehát...)

- a sorozat térben-időben nemlineáris, de szinkronicitást mutat, kb. 4-7 nidánáig

- ha pedig lineáris kauzalitást veszünk fel a teljes spektrumra, paradox-szá válik

- értelmezhetetlen, ha nem tudati létre alkalmazzuk

(- illúzió: pl. lankávatára-szútra)