Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

A test szemlélése (+18!)

*


"Továbbá, szerzetesek, a szerzetes eképpen gondolkodva szemrevételezi e bőrbe burkolt és tisztátalanságokkal teli testet, a talpától a feje búbjáig:

“E testet haj, szőr, körmök, fogak, hús, bőr, inak, csontok, velő vese, szív, máj, mellhártya, lép, tüdő, belek, bélfodor, torok, ürülék, epe, nyák, genny, vér, verejték, faggyú, könny, háj, nyál, nyálka, ízületi folyadék, húgy alkotják.


Mintha csak egy kettős szájú élelmiszeres zsákkal volna dolga, amely különböző fajta gabonával — hegyi rizzsel, hántolatlan rizzsel, sárgaborsóval, zöldborsóval, szezámmaggal és hántolt rizzsel — van megtöltve, s amelyet ha egy éles szemű ember felnyit, így kell azt vizsgálgatnia:

“Ez itt hegyi rizs, ez hántolatlan rizs, ez sárgaborsó, ez zöldborsó, ez szezámmag, ez meg itt hántolt rizs.” Ugyanúgy szemléli, szerzetesek, a szerzetes e bőrbe burkolt és tisztátalanságokkal teli testet is a talpától a feje búbjáig:

“E testet haj, szőr, körmök, fogak, hús, bőr, inak, csontok, velő vese, szív, máj, mellhártya, lép, tüdő, belek, bélfodor, torok, ürülék, epe, nyák, genny, vér, verejték, faggyú, könny, háj, nyál, nyálka, ízületi folyadék, húgy alkotják.”


Így szemléli, a testet tudatosítván a testet belülről, vagy kívülről, vagy belülről és kívülről egyaránt. Tudatosítva a test keletkezési tényezőit szemléli azt, vagy tudatosítva a test felbomlási tényezőit szemléli azt; vagy a test keletkezési és felbomlási tényezőit egyaránt tudatosítva szemléli azt. Vagy pedig a tudás és éberség létrehozásához szükséges mértékben tudatosítja magában, hogy 'test van'.

Szabadon szemlélődik, semmihez sem kötődve a világon. Így szemléli a szerzetes valóban a testet tudatosítva a testet."

http://a-buddha-ujja.wikidot.com/szutta:dn-22-pl

*

*

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

A mahajána buddhizmus annyiban haladja meg a (látszólag naív realizmussal átitatott, pszeudo-dualista) alaptanításokat, amennyiben kijelenti, hogy minden dharma, fenomén, jelenség pusztán tudat, melyekről egyaránt nyilatkozhatjuk, hogy vannak, nincsenek, sem vannak és sem nincsenek, sem nem vannak és sem nem nincsenek, mert azok az Üresség létmódjai.

Az idézett szövegrészlet és a csatolt szemléltető videóklip azonban az elkerülhetetlen alapjait képezik annak, hogy valóban meg is haladhassuk képzelt önmagunkat, és eljuthassunk a Felébredéshez, és mivel elkerülhetetlen stációja ennek az útnak, alaposan magunkévá kell tennünk ezen eszmét.

Aki nem képes ezzel (ti. a szatipatthánában lefektettekkel) szembe nézni, az valójában Önmagát veszítette el.