*
A "bódhiszattva" fogalma (sz. 'bodhi-sattva') körüli általános bonyodalmak tisztázása végett arra gondoltam, hogy egy rövid bejegyzést ennek a témának szentelek.
A bódhiszattva fogalma alatt legtöbben egy bölcs embert, a Buddhát, vagy "az érző lények javára fogadalamat tevő" embert értenek. Ez már csak azért is problémás, mert minden ortodox metafizikai doktrína tagadja a közönségesen a világban megjelenő alany valóságos létét, és inkább kondicionált aggregációról, vagy téves tudati identifikációról beszél. Ezzel összhangban áll az is, hogy maga a szó sem egy "embert" jelöl, hanem egy szellemi kvalitást.
A szanszkrit-magyar nagyszótár meghatározása szerint a szó eredetileg "a teljes megvilágosodásban levés, a buddhává válást közvetlenül megelőző szellemi szint neve; ezen a szinten lévő lény" jelentéssel bír.
A "bódhiszattva" tehát egy tudatállapot, szellemi szint, nem pedig egy - virtuális - alany jelölésére szolgáló kifejezés: a felébredést közvetlenül megelőző tudatfeletti tudat, melynek "hordozója" illetve alanya nem lehet más, csak az átalakult, és az Önmagára visszafordult, a természetes tudati effektusoktól független éntudat.
Ennélfogva nem mondhatjuk, hogy valaha is létezett volna bódhiszattva, de azt sem, hogy soha nem létezett.
*
A bódhiszattva tehát az alanytudatnak a mindentől független Szubjektummá válása, az egó kialvása által - ezt viszont kizárólag a tapasztaló alany realizálhtja - más nem; vagy ha hipotetikusan mégis megengedjük, hogy más is, az nem a Szubjektum realizálása.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése