Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

Létárnyékok

. . .

A dolgok ürességtermészetének felismerése annak a tudat-folyam(at)nak a megfordítása, ami által az ürességben dolgok bukkannak fel, nem pedig a "dolgoknak az átalakítása", hiszen nem valóságosan léteznek ezek a "dolgok", következésképp nincs "mit" át-alak-ítani.

A tradíciók egyetemes doktrínáiban található "kezdeti ősüresség" így nem abban az értelemben Kezdet, hogy már időben elmúlt, hanem abban az értelemben, hogy - mint ahogy egy kör bármely pontja egyszerre kezdő- és végpont is - magában hordoz mindent - és ez a valóságak megfelelően így van most is.

Ha ennek látása feltárul, akkor a dolgok ontológiai létmódja alakul át: a létrégiók lesznek egymásba-járhatók, egymásba transzformálhatók - mint Platón (és eredetileg Hérakleitosz) barlanghasonlatában.

Tehát ami a minket körülvevő, hétköznapi szinten és tapasztalati úton megragadható Kozmosz létmódját illeti: a valósághoz mint Léthez szervesen hozzátartozik a nem-valóságos is mint létmód és létszerkezet.

Vagy másképp: "Az Én (Önmaga) nem-énként (nem-Önmagaként) tárul fel" - írja Heidegger. Ez pont ugyanez.

Ez azt is jelenti, hogy majdnem az összes Buddha-beszéd magyar fordítása, ahol az ontológiai értelmben vett Önmaga(ság)-ról szó van, revízióra szorul.

Pl. alig van, aki értené, mi a különbség az "eauton" (lat. 'ipsum') és az "ego" között.

. . .

Nincsenek megjegyzések: