*
Minden érzék-vidzsnyána megszűnése az álajavidzsnyána fölhalmozott,
a nemvalósat és megkülönböztetést összegyűjtő adottság-energiájának a megszűnését jelenti.
Ez az, Mahátmati, amit a vidzsnyána formaszemléletének a megszüntetésének nevezünk.
-
A tudatban nem található sem állítás, sem tagadás.
-
Bráhmin, én nem tartozom az okság iskolájához, a nemokság iskolájához,
kivéve azt, amikor a keletkezések láncát tanítom,
már amennyire a megragadott és megragadás gondolat-alkotta
világa a megkülönböztetéstől függően létezik.
világa a megkülönböztetéstől függően létezik.
-
Nem a létezéssel, a tettekkel, az egyéni jelekkel megyek a Nirvánába, én akkor megyek a Nirvánába,
ha a megkülönböztetés által keletkezett vidzsnyána elolszlik.
Lankávatára-szútra (részletek)
*
*
– Mit gondolsz, Szubhúti, ráébredt-e valamire a Tathágata, amikor elérte a teljes és végleges, felülmúlhatatlan megvilágosodást?
– Nem hiszem, Magasztos. Nincs semmi, amire a Tathágata ráébredhetne a teljes és végleges, felülmúlhatatlan megvilágosodásban.
– Így van, Szubhúti, így van ez. Egyáltalán semmi sincs ott, amit meg lehetne ismerni.
Ezért hívják teljes és végleges, felülmúlhatatlan
megvilágosodásnak.
Továbbá, Szubhúti, egyenlő ott minden, nincsenek
benne különbségek.
Ezért hívják teljes és végleges, felülmúlhatatlan
megvilágosodásnak.
Mivel minden egyformán önvalótlan, lénytelen,
élettelen és személytelen,
a teljes és végleges, felülmúlhatatlan
megvilágosodásban minden üdvös tényezőként nyilvánul meg.
Mert az üdvös
tényezőket nem tényezőknek nevezte a Tathágata;
ezért beszélt üdvös
tényezőkről.
-
– Szubhúti! Aki azt mondja, hogy a Tathágata jön, megy, feláll, leül,
vagy lefekszik,
az nem érti, amit mondtam.
Hogy miért? Azért, Szubhúti,
mert akit Tathágatának neveznek,
az sehová sem megy, és sehonnan sem
jön.
Ezért nevezik teljesen megszabadult és megvilágosult Tathágatának.
Gyémánt-szútra (részletek)
*
*
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése