Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

A Felébredett allegóriája


बोधिसत्त्व  *

सिद्धार्थ गौतम  * शिद्धत्थ ङोतम
___________________________


*

"Úgy hallottam, hogy egy alkalommal a Magasztos Szávatthi közelében a Dzséta-ligetben, Anáthapindika kolostorában tartózkodott. Ekkor egy bizonyos dévata, késő éjjel, tündöklő ragyogásával bevilágítva az egész Dzséta-ligetet, elment a Magasztoshoz. Megérkezvén meghajolt előtte, és megállt mellette. Ahogyan ott állt, megkérdezte a Magasztostól:

— Mondd, kedves uram, hogyan keltél át az áradaton?
— Törtetés nélkül és helyben maradás nélkül keltem át az áradaton.
— De hogyan, kedves uram, hogyan keltél át törtetés nélkül és helyben maradás nélkül az áradaton?
— Mikor törtettem, elsodródtam az árral. Mikor egy helyben maradtam, elmerültem. Majd törtetés nélkül és helyben maradás nélkül átkeltem az áradaton.

[A dévata:]
Végre látok
Egy teljesen eloldódott bráhmanát,
Ki törtetés nélkül,
Helyben maradás nélkül,
Átkelt
a világ összes
Akadályán.

Ezt mondta a dévata. A Tanító igazat adott neki.

Felismervén azt, hogy „A Tanító igazat adott nekem”, meghajolt a Magasztos előtt, tisztelettel körbejárta a Magasztost — jobb irányban tartva —, majd eltűnt onnan."
 [SN 1.1 Ogha-taraṇa Sutta, http://a-buddha-ujja.wikidot.com/szutta:sn-1-1-asz]

*

Nincsenek megjegyzések: