Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

विज्ञानवाद


*

(0)
Az okozatiságtól függő keletkezés szekvenciájában egyaránt fellelhető a logikai értelemben értett un. kondicionális és bikondicionális elem, ami nem csak azt jelenti, hogy "P pontosan akkor, ha Q", hanem azt is, hogy "P akkor, és csak akkor, ha Q".

______________________

(1)
Ez másképpen azt is jelenti, hogy a szolipszizmus  mint létmód alanya - per definitionem - szekunder v. kvázi-elfedett ontológiai realitás.

(2)
Tegyük fel a kérdést - merjük feltenni a kérdést:  valóban úgy áll-e a dolog, hogy az elsődleges ontológiai - transzcendens - realitás a Tiszta Én-Önmaga feltárult léttotalitása (Purgativa [et Solum] Ipsum) melyet az egyedüli éntudat (Solum [Mente (mens*) et] Conscientia) elfedettségben álló jelenvalóléte mint reflexió jelenít meg, ami egyúttal organikusan beágyazott is a preontologikus létbe, és attól el is választhatatlan (~ontikusan vegyült)?

(3)
Akár így áll a dolog, akár nem, egyre tisztábban látszik, hogy  a "szolipszizmus" kifejezéssel eddig nem azt jelölték, amit az valójában jelent.

________________

A zűrzavar, amit ez a nyelvi tévedés okozott a filozófiai gondolkodásban, talán helyrehozhatatlan. Egyetlen adekvát módja van a tisztázásnak: az elsődleges archaikus szakrális- és filozófiai szövegek autológiai exegetikájának bemutatása és kifejtése. Mivel a Sacra Doctrina mintegy holografikusan létezik, így az lényegileg minden egyes tanítás tetszőleges passzusából  kifejthető, tehát korántsem kell "sok" szöveghez nyúlni: Bhagavad-gíta,  Platón, Evangéliumok, Upanisadok, Buddha-szútrák és madhyamaka, yogacara buddhista szövegek egy-egy lényegi passzusa önmagában véve is tökéletesen reprezentálja azt. De mindez még mindig másodlagos: a valódi tudás úgyis a metafizikai látás és a belső, intuitív spirituális léttapasztalat.

*
 ______________________

* Mens, az eszmélés, öntudatosság (római) istene, akinek ünnepe június 8-kára esett. "A római vallás egyik legfontosabb feladatának mindig azt tartotta, hogy olyan istenségeket állítson a nép elé, melyek megvilágosítják az elmét. A Hannibállal vívott háborúk súlyos megpróbáltatásai után templomot emeltek Mens (tisztánlátó értelem) dicsőségére, és igyekeztek meggátolni, hogy a szorongás szülte misztikus hajlamok ellenőrizhetetlen és elfajult vallási szertartásokhoz vezessenek." (http://www.lemontree.hu/egyebkep/linkkep/history/tortenetek/okor/Roma/bacchanalia.htm

Érdekességképpen megjegyezném, hogy ez az ünnep - szellemében - kísértetiesen emlékeztet a Pünkösd keresztény ünnepére, tehát a Szent Szellem mindenkire való kiáradásának szimbólumára, ami időben is erre az időszakra esik (2003-ban és 2014-ben pontosan június 8-a a Pünkösd napja).


 *

Nincsenek megjegyzések: