Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

Olvasói kérdés: Ramana és Brunton


*

Tisztelt Péter!

Már jó ideje olvasom Az Üresség létmódjai nevű blogját. Számomra olyan az, mint egy oázis a nagy sivatagban.
Azért írok, mert láttam egy Ramana Maharisi-videót az egyik bejegyzésben, ill. a neve említve van több hozzászólásban is. Szeretném megkérdezni, hogy Ön olvasta-e Ramana írásait (vagyis amit tanítványai jegyeztek le) illetve Paul Brunton műveit? Amennyiben igen, volna szíves megosztani, hogy mit gondol, hogyan vélekedik róluk, a tanításukról? Köszönöm szépen!

Üdvözlettel: Erzsébet
*

Sri Ramana Maharishi

*

Kedves Erzsébet!

Köszönöm szépen dicsérő szavait! Örülök, hogy Olvasóim között tudhatom!
Köszönöm kérdését is: Sri Ramana Maharishi összes elérhető írását, valamint Brunton egy könyvét is elolvastam, nagy tisztelője vagyok a Mesternek. Tanításai időtlenek, és bárhol, bármikor megérthetőek, az azok által jelölt valóság realizálható, kontemplálható.

Azonban szerintem fontos megkülönböztetni három dolgot: a Sri Ramana Maharishi által közvetlenül látott és tapasztalt valóságot és az arról szóló, első szám első személyű beszámolókat Sri Maharishi részéről (1), a tanítványok körét, azok interpretációival együtt (2), valamint a Brunton által leírtakat (3).
Ami az első aspektust érinti, szerintem igazán ezt érdemes vizsgálni: a Maharishi által kifejtettek ugyanis megegyeznek az advaita, a mahamudra és a dzogchen doktrínái által leírt valósággal, melyek szerint egy gondolkodáson és racionalitáson túli, tiszta, teljes Önvaló, Teljesség vagy Tudat létezik, mely alapja mindennek, tartalmaz és áthat mindent, a Teljesség és Üresség Olyanságának nem-kettősségében.

 Ebből a szempontból Maharishi azon kevés autentikus mesterek egyike, aki tökéletes metafizikai pozícióból ad tanításokat, közvetíti a tradíciók-feletti doktrínát, kifejti a Szent Tant: szavai nem "csak a Holdra mutató ujj", hanem magának a Csendnek mint valóságnak a megnyilvánulásai.

Írásai, fordításai és a tanítványok által lejegyzett aforizmái kulcsfontosságú meditációs tárgyakként, beavató-szövegekként is felfoghatók.

A rajongói kör, ami kialakult körülötte, más lapra tartozik, és magán viseli a természetes tradíció-torzulás elemeit is (még ha ezen torzulások jó szándéktól vezéreltek is).
Remélem, ki tudtam fejteni a véleményem fő vonulatát a témában, de ha további kérdések merültek fel, természetesen örömmel válaszolok rájuk.


Üdv és Békesség!
Antal Péter Szatori
*

Paul Brunton

*

Kedves Péter!

Nagyon szépen köszönöm a részletes, segítő válaszát!

Érdekes az, ahogyan megkülönbözteti a három "réteget": Ramana E/1-ú beszámolóit, a tanítványok körét és Brunton írásait.
Hamarabb olvastam Ramanától és csak később Bruntontól, mint tanítványtól. Nekem Brunton sokat segített, hogy jobban EGYségben tudjam szemlélni a tanítást, valahogy közelebb hozta hozzám, mint nyugati emberhez Ramana tanítását. Ugyanakkor Ramana beszámolója és tanítása a "forrás", így azt tekintem elsődlegesnek, hiszen az tiszta advaita, tradíciók és vallások feletti.

Tavaly év elején megadatott, hogy két hétre ellátogathassak az Arunachala hegyhez, és az Asramban is lehessek. Az akkor tett látogatásom csak még jobban megerősített abban, hogy nem kell már egyik irányzattól a másikhoz ugrálni (ahogyan azt tettem, keresve az Utat), hiszen a Forrás, az Alap Egy, az Önvaló.

Mégegyszer köszönöm a választ, és ha még valami felmerül ezzel kapcsolatban, e-mailben keresem.


Üdvözlettel:
Erzsébet 

*

Asram

*

Nincsenek megjegyzések: