Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

a szánkhya-yóga allegóriája


*

ma rendkívül alkalmas körülmények adódtak a bhagavad-gíta elmélyült elolvasásához (általában egy ülés alatt szoktam elolvasni, megszakítás nélkül, csak ritkábban olvasom részletekben a gítát): a kilencedik fejezetnél úgy döntöttem, szünetet tartok, és testmozgásként kocsit mosok (a fizikai monotoneitás általában jó telep a gondolkodáshoz)

a hátsó udvarra mentem, megálltam a kocsi előtt, majd némán elkezdtem a dolgot

először csak bő vízzel átáztattam az egész kocsit, hogy a nagyobb, mindenki által látható koszdarabokat lemossam

aztán már céltudatosabban, a ragadósabb darabokra irányítottam egy erősebb vízsugarat, és azokra a területekre, ahol - bár nem volt látható - tudtam, hogy kosz van: a kerekek, sárvédők, lökhárítók után az alváz és a rejtett felületek következtek

ezután jött az oldószeres mosás: egy fajta az üvegfelületekre, egy másik fajta a fémre, és ismét egy másik a műanyagra, pontosan úgy, ahogyan azt a szakkönyvek javasolják

ismét laza, mindent átfogó vízsugár az egész autóra

általános száraz törlés, majd az aprólékosabb: az üveget újságpapírral, a fémet pamutruhával, a műanyagot papír kéztörlővel

a fényszórókat és a két rendszámtáblát külön-külön is, nagy gonddal és alaposan tisztára mosom, szárazra törlöm

a kocsi - ami bennem ekkorra már nem "kocsi" volt, hanem csupán alkatrészek és konstrukciók konfigurációjaként megjelenő üres szó - kívülről teljesen tiszta

most a konfiguráció belső része jön:

kiszellőztetem az utasteret, és a nagyobb szemétdarabokat (amikről tudtam legalábbis) külön a kukába dobom

a kisebb, megbúvó hulladékok ezután kerültek a kezembe

eljött a komolyabb tisztítás fázisa - a műszerfal, az ablakok belülről, a szőnyegek: külön-külön tisztítószerekkel, külön-külön törlőruhával - először a nagyobb, majd a kisebb, végül az egészen makacs foltok

a kormánykereket külön tisztítom meg: végül leellenőrzöm, hogy a kesztyűtartóban vannak-e a térképek, és hogy működnek-e a világítás-, elakadásjelző-, ill. az index-funkciók

a kocsi patyolat tiszta belül is, nincs rajta semmi kosz

*

ekkor arra gondolok, hogy valójában mindez semmi addig, amíg a kocsinak nincs valódi úti célja, és egy helyben áll - erre a gondolatra az ég azonnal beborul, feltámad a szél, és a nap elé sötét felhők kúsznak: kövér cseppekben esni kezd az eső

minden esőcsepp egy újabb nyomot a hagy a kocsin, a szél felkavarja port az udvarról, és behint vele mindent

valami miatt nem állok a garázsba, hanem mintegy kíváncsian, nyugodtan figyelem, ahogy a felvert por ismét koszossá teszi az egész kocsit: finom porréteg lep el mindent, mocskos lesz az egész, kívül-belül

ekkor jól látható és megérthető: a kocsi csak időlegesen tisztítható meg, és pusztán ez a fajta tisztítás önmagában nem lehet értelmes cél, éppen az időlegessége és tárgyiassága miatt

de a legfontosabb tapasztalat: a kocsivezetőt, az igazi cselekvőt, valójában nem érintette meg az, ami a folyamat során történt, és az mindvégig tiszta maradt, függetlenül a kocsi állapotától

*


*

ezután otthagytam a kocsit az udvaron az esőben, visszatelepedtem a teraszra, az tető alá, kezembe vettem a bhagavad-gítát, a második és az ötödik fejezetét újraolvastam, majd folytattam a tizedik fejezetnél, és meg sem álltam a végéig

az ég kitisztult - a nap ragyog

aztán bealkonyodott


*

Titkos tanítások


*

συνεστήσατο ἐκ τῶνδέ τε καὶ τοιῷδε τρόπῳ. τῆς ἀμερίστου καὶ ἀεὶ κατὰ ταὐτὰ ἐχούσης οὐσίας καὶ τῆς αὖ περὶ τὰ σώματα γιγνομένης μεριστῆς τρίτον ἐξ ἀμφοῖν ἐν μέσῳ συνεκεράσατο οὐσίας εἶδος, τῆς τε ταὐτοῦ φύσεως [αὖ πέρι] καὶ τῆς τοῦ ἑτέρου, καὶ κατὰ ταὐτὰ συνέστησεν ἐν μέσῳ τοῦ τε ἀμεροῦς αὐτῶν καὶ τοῦ κατὰ τὰ σώματα μεριστοῦ· καὶ τρία λαβὼν αὐτὰ ὄντα συνεκεράσατο εἰς μίαν πάντα ἰδέαν, τὴν θατέρου φύσιν δύσμεικτον οὖσαν εἰς ταὐτὸν συναρμόττων βίᾳ. μειγνὺς δὲ μετὰ τῆς οὐσίας καὶ ἐκ τριῶν ποιησάμενος ἕν, πάλιν ὅλον τοῦτο μοίρας ὅσας προσῆκεν διένειμεν, ἑκάστην δὲ ἔκ τε ταὐτοῦ καὶ θατέρου καὶ τῆς οὐσίας μεμειγμένην.

*

Az időről


*

"...az egységben megmaradó örökkévalóság
szám szerint tovahaladó örök képmása..."

Platón, Timaiosz 37d

*

álomnapló


*

egy kis faluban történt a dolog: a szomszédok zajongva-hangoskodva vonultak végig a ház ablaka előtt az utcán, izgatottan hadonászva, egymásnak magyarázva-mutogatva

valaki berohant hozzánk, és levegő után kapkodva kiabálni kezdte, hogy gyorsan hozzam a puskát, mert elkapták a rókát, ami az udvarok állatait tizedelte: sarokba szorították egy szalmabála mögé, siessek nagyon

valaki a kezembe adta a puskát - régi, kopott, nehéz, nagydarab forma fegyver volt

lökdösni kezdtek kifelé, aztán már együtt szaladtam a pár utcára levő házhoz, ahol az udvarban már jókora tömeg hangoskodott, szinte önkívületi állapotban

amikor megláttak, kezemben a fegyverrel, mindenki elhallgatott, és utat nyitott nekem

a sarokban egy szalmabála volt: néhány ember megragadta a szélét, és szólt, hogy célozzak a sarokba, mert ott lesz a róka

csőre töltöttem, vállamra emeltem a fegyvert, és biccentettem, hogy elhúzhatják a bálát

a jelemre egyetlen gyors mozdulattal arréb taszították a szalmabálát, és a sarokban egy ziháló róka tűnt fel a szemem előtt: hatalmas, fehér fogai mintha nevettek volna a szájában

azonnal lőttem, szinte reflexből

a róka tovább zihál, rám sem néz

megint csőre töltök, rögtön lövök - semmi

az udvaron néma csend van

csőre töltöm a fegyvert, de most már alaposan, nyugodtabban célzok, pontosan a szeme közé: a róka egyszercsak rám emeli a tekintetét, és felém fordul, én eközben meg hirtelen azon gondolkodom, hogy milyen méltatlan dolog ilyen aránytalan erőviszonyok között lelőni ezt a szerencsétlen, riadt állatot; meg is sajnálom, hiszen nem tett mást, csak az ösztöneit követte, most mégis én leszek a hóhéra

sikerül megcéloznom a homlokát: ismét lövök

a róka meg sem mozdul, nem éri lövedék, tovább zihál a fegyverből kicsapó füstfelhő mögött: kilógó nyelvéről ütemesen csöpög a porba a nyál

az összegyűlt falusiak kezdenek rám morgolódni, a lincshangulat ismét kezd feléledni, robbanásig feszült a hangulat, kiszámíthatatlan a helyzet: az emberek kezében lévő, égre meredő vasvillák és kaszák csillognak a szikrázó napsütésben

félek és izzadok: a puskapor szaga a számban

csőre töltök, de már csak azért, mert páran haragosan lökdösni kezdenek (tudom, hogy a faluban csak nekem van puskám): célba veszem az állatot, és újra meghúzom a ravaszt

egy üres, fémes kattanás

csőre töltök, azonnal meghúzom a ravaszt: kattanás

a róka a sarokban áll: kiveszem a fegyverből a tárat: üres - kifogyott a lőszer

kiszáradt a torkom, nyelek egyet: jobb is így, gondoltam magamban: megkönnyebbültem, hogy nem kell lelőnöm, mégha ezért nekem is esik majd bajom...

amikor felnézek a róka átváltozott: helyén egy kislány áll, és rám mosolyog

körbenézek: az udvar üres és néma

hirtelen mindent megértek, és a fegyverrel a kezemben viszasietek a házamba...

*

*

A Negyedik


*

Érdekes Szentháromság-ábrázolásra bukkantam a XV. századból, a Livre d'Heures des Etienne Chevalier kötetéből (publikálta C. G. Jung a Szentháromságról szóló tanulmányában). Számomra ez a miniatúra, valamint a Trinitológia metafizikai szimbológiájának kibontása és megértése, megerősítést jelent atekintetben, hogy a Szentháromság-misztérium a valóságban csak egy negyedik "komponens" aktív jelenlétével nyeri el totalitását, és ez az ontológiai szubjektum - Patandzsali és a yóga Egyedülvaló Tanú-jának - egyesítő és misztikus (auto)kontemplációja, mely természetesen jóval túlvan a teológiai doktrínák birodalmán, és az alteregó késztetései által létrejövő tudati gondolatforgások reflex-képzelődésein is, nem felejtve, hogy ezek az illuzórius természetű jelenségek, amik összességét általában tudatlanságnak nevezzük, elengedhetetlenül szükségesek a valóság igazi természetének megtapasztalásához, sőt, végső soron a közönségesen megjelenő ember lényegét tekintve azonos az Abszolútummal (emlékezzünk: még Istennek is emberként (az Emberként) kellett megszületnie ahhoz, hogy a szenvedéssel mindent megismerhessen, és művét véghez vigye): a lét tehát - nem-létként ismertetik meg, ahogyan a nem-Én alapos ismerete is elvezet Önmagamhoz...

Eckhardt mesterrel fogalmazva: "Isten nem ismerheti meg magát nélkülem".

_______________




Jean Fouquet: La Trinité et tous les saints


*

Kontemplációk a Belső-tónál


*

A felvételeket Tihanyban készítettem,

2009. július 23-án,
a naplemente metafizikája,
és a színek allegóriája kapcsán
.
________________________

Csak a csend az, ami tanít.


*



*



*



*



*

Adharma

*

Illusztráció a szerep-, és princípiumzavarban szenvedő

közösségek felbomlásának morfológiájához:

___________________________

http://index.hu/belfold/2009/07/24/haboru/


*

Könyvajánló



*

Már régóta fel szerettem volna hívni a figyelmet egy igen érdekes, számomra nagyon kedves könyvre, melynek Gánti Tibor a szerzője, és "Az élet általános elmélete" címet viseli (Műszaki Könyvkiadó, 2000).

A mű szabadon elérhető innen:
http://mek.oszk.hu/03200/03287/


Az egész írás nagyon inspiratív, és jól illeszkedik az oksági láncolatból való keletkezés doktrínájához. A könyv néhány ponton ugyan radikálisan eltér a tradicionális metafizikai doktrínák alaptanításaitól, de meggyőződésem, hogy ezen eltérések a könyv gondolatától függetlenek, és azok érvényességét, illetve ellentmondásmentességét a keleti doktrínákkal, lényegében nem érintik (pl. Gánti elfogadja az objektíven létező anyag és idő világképét, amit a keleti tanok (és érdekes: a kvantummechanikai elméletek is) elképzelhetetlennek tartanak, de a kutatás lényegét a világnézeti alapállás kvázi "nem érinti").

A könyv tulajdonképpen nem más, mint a pratitya-samutpáda bizonyos nidánáinak (10-11) tudományos vizsgálata: az élet, mint okfüggő automatizmusként tárul fel a figyelmes olvasó előtt...

*

A csillag


*

"A vélekedés nem segít hozzá az Igazsághoz."

Szent Korán, 53.28

*

Homo Ludens


*

Az ember pontosan 40 évvel ezelőtt jutott el a Holdra, és ez remek apropóként szolgál ahhoz, hogy bemutassak egy analógiát, amely az Apollo 15 űrmisszió egyik kísérletéhez kötődik.

Az, hogy a súlyos "kalapács" és a könnyű "madártoll" egyforma sebességgel, azonos idővel zuhan egy égitest középpontja felé, az "egyetemes tömegvonzás" unverzalitása okán, csak a Holdon tapasztalható meg empírikus kísérlet formájában; tehát a Holdig kellett elrepülnünk, hogy a szóban forgó, a Földön csak hipotetikus formában létező jelenség látható legyen.

Ehhez hasonlóan kell eltávolodnunk a hétköznapi gondolkodás reflexeitől ahhoz, hogy belássuk: minden látszólagos megkülönböztetés valójában a nem-kettősség természetével bír, mely a tiszta tudat varázslata.

Valójában - nincsenek "dolgok".


*



*

Az "apeiron-idő"


*

Ráakadtam egy régi munkanaplómra, amiben - még utam hajnalán - csillagászati megfigyeléseket rögzítettem (leginkább Hold-felszín, és napfolt témakörben, de megtaláltam a Hale-Bopp üstökös kéthetes megfigyelését is); a naplót még természetesen ceruzával, körzővel, szögmérővel, vonalzókkal, és sok izzadsággal vezettem, szerkesztettem: az egyik bejegyzésben azonban egy nagyon érdekes csillagászati számításra leltem, aminek az alapkérdése az volt, hogy "mennyi elemi időegységből áll a műszerekkel megfigyelhető, korpuszkuláris világegyetem?"

A gondolatmenetem a következő volt (ha jól látom, maga a számítás még csiszolható és pontosítható, amit egy másik posztban hamarosan meg is fogok tenni, kiegészítve ezt az izgalmas számítást néhány paraméterrel ill. komponenssel):

1.
Az elemi időegységet úgy kapjuk meg, ha a még mérhető legkisebb elemi mérettartományt elosztjuk a leggyorsabb mérhető sebességgel.

2.
Az elemi mérettartomány az elektronhéj sugara, a leggyorsabb mérhető sebesség pedig a fénysebesség.

3.
Az elektronhéj sugara tíz a mínusz tizennyolcadikon centiméter, a fénysebesség értéke pedig háromszázezer kilométer másodpercenként.

4.
Az elemi időegység (apeiron-idő): 3.335 640 x 10 a mínusz harmincötödiken másodperc.

5.
A világegyetem kb. 14 milliárd fényév átmérőjű, annak sugara tehát hét milliárd fényév.

6.
Egy évben a másodpercek száma: 60x60x24x365=315.536.000 mp.

7.
Ez szorozva hétmilliárddal = 220752000000000000 mp.

8.
Ez osztva az apeiron-idővel =

449484541536106304936299078498614594,788879934

Ezzel megkaptuk a "hivatalosan", műszerek által hipotetizált kozmosz sugarának elemi apeiron-idejét, földi másodperc alapján kifejezve, megjegyezve, hogy a másodperc definíciója a Nemzetközi Atomidő Intézet etalonja szerint megfelel a Cézium 133-as atom két hiperfinom szintje (3-4) közötti átmenetkor fellépő sugárzás körülbelül kilencmillárd frekvenciányi rezgésszámával.

9.
Ha tehát a kapott elemi apeiron-időt meg akarjuk feleltetni ezzel az etalonnal, akkor azt meg kell szorozni kilencmilliárddal:

4045360873824956744426691706487531353099919406


Mivel azonban a valóságban arról van szó, hogy a világegyetem minden objektumát pusztán hipotetikusan vagyok képes tételezni, mivel az érzékszervek természetéből adódóan téridőbeli távolság választ el a közvetlen, egyidejű érzékeléstől, ez a szám a tudatban pusztán a Jelen Pillanat Mostjának egy elmebeli potenciális verzionális modalitása, ahol az aperion-sugár origója minden esetben én magam vagyok. Ez által egy olyan szakrális metageometria rajzolódik ki, ahol az apeiron-sugárból képzett derékszögű háromszög szárai végtelenek, a 90 fok pedig pontban megjelenő 360-fokos hipergömb, melynek középpontja egybeesik a gömbhéj bármely tetszőleges pontjával, és/vagy bármelyik geometriai alkzat középpontjával (mivel ez az origó nullvektor).
__________________________

Még arra is emlékszem, hogy nem is a számok szédítő nagysága, hanem maga a gondolatmenet hozott izgalomba - az, hogy milyen élessé is teszi az ember elméjét, ha ilyen dimenziókban gondolkodik (ma már tudom, hogy egyfajta gyakorlatként is megfelel a geometriai gondolkodás, nem véletlen, hogy Platón olyan nagy hangsúlyt és elvárásokat fektetett le a tanítványaival szemben a geomatriai tanulmányokat illetően): szóval egész éjszaka számításokat körmöltem, és naívan, őszintén azon tünődtem, hogy vajon eszébe jutott-e még valakinek rajtam kívül felteni ezt a kérdést, vagy sem...? Aztán, amikor teljesen elfáradtam már, MP3 és egyéb mai hétköznapi űrtechnológiák híján, hagyományos szalagos kazettán meghallgattam az akkori nagy slágert, és egyben kedvencemet, aztán elaludtam...:

*




*

A szofistákról


*

A mai értelemben vett un. "szkeptikusok", a közvélekedéssel ellentétben, nem ellentétes orientációt követnek a televíziós jósokkal, a kuruzslókkal, és az álguruk "ezoterikus" szektáival szemben (ezeket nevezik un. "áltudománynak"), hanem azokhoz nagyon is hasonló gondolkodásmódot képviselnek. Ez már pusztán abból is látszik, hogy állandó jelleggel szükségét érzik annak, hogy heti rendszerességgel publikációkat jelentessenek meg az amúgy is teljesen nyilvánvaló ostbaságok "cáfolatairól". Nagyjából olyan ez, mintha egy embernek az lenne az életcélja, hogy szórólapokat nyomtasson és terjesszen arról, hogy "nem lesz idén augusztusban két Hold az égen", ahogyan azt számos lánclevél bizonygatja.


A fenti értelemben vett "szkeptikusok" emellett nyílt rostéllyal hirdetik extrém racionalizmusukat, materialista ateizmusukat, amiből kiviláglik szellemtelenségük és a metafizikára való totális vakságuk (és semmi több, következésképp szintén a szektarianizmus jegyeit viselik magukon, csak éppen a "tudomány által, az objektíven létező, tudattól függetlenül megismerhető világ" megkérdőjelezhetetlenségébe vetik vakhitüket, kizárólag ezt az elvet téve meg hivatkozási alapnak). A szkepticizmus alapelveit nem ismerve törnek lándzsát fenti elv mellett, amit éppen a szkeptikusoknak kellene a leglelkesebben megkérdőjelezniük.

Számomra a legsötétebb álezoterikus szekták, és a neves tudósokkal fémjlezett "szkeptikus társaság" ugyanannak a dolognak a két aspektusát képviselik: a Kali-yuga egyre gyorsabb ütemben egymást követő szellemi szimptómáit...
_______________________

*

Rita


*

A szanszkritban a "dharma" (vö. gr. "diké") terminus mellett egy másik szó is kifejezte-kifejezi a világtörvényt, világrendet: ez a szó a "rita" (a Rig-Védában háromszáznál is többször fordul elő a kifejezés).

Ha lehet egyáltalán ilyet értelmesen kijelenteni, ez a kifejezés talán azért is archaikusabbnak és adekvátabbnak tűnik, mert a ri(t)- gyököt mind a latin, mind az ógörög nyelv megőrizte az alapszavaiban (ez a gyök mind a(z elmebeli) mozgásra, tehát a változásra utal; vö. sz. vritti, de ld. az ógörög kifejezést is, illetve Platón Kratülosz c. dialógusát.).

A konkrét analízis:

a,
szanszkrit rita - összetalálkozó, összeillő; helyes, megfelelő; igaz; világrend; isteni törvény, kötelesség; szent cselekedet, áldozás (*)

b,
ógörög rüthmosz - szabályosan visszatérő mozgás; a sors váltakozása, arány, mérték; rend; forma, alak

c,
latin rite - vallásos szokás szerint, illően; helyesen, szokás szerint


_______________________

(*) rita: "Universal law." "Sacred order, cosmic law; truth." The inherent order of the cosmos. The laws of being and nature that contain and govern all forms, functions and processes, from galaxy clusters to the power of mental thought and perception.

(Forrás: http://www.experiencefestival.com/rita)


*

A szenvedés ikonográfiája (+18!)


*

DASH SNOW EMLÉKÉRE

_________________________

http://www.tinyvices.com/dash_snow_1
_________________________________________


*

[emigráns "guruk"]

*

A KÍSÉRLETI POSZT

TARTALMÁT


AZ ANALÍZIS VÉGÉIG

ZÁROLTA


A BLOG EGYIK

ADMINISZTRÁTORA

_____________________

*

*

a szent tudatlanságról


*

a szent tan a tudatlanságot, a kozmikus illúziót teszi meg a "szenvedés" okának: ez az okozati keletkezés első feltétele is

a tudatlanság azonban annál jóval bonyolultabb fogalom, mintsem hogy egyszerűen az egománia, az ostobaság és a vágyak szinonímájává tegyük meg, mégha ez általánosan bevett szokás is bizonyos körökben

*

a megnyilvánult lét oka nem lehet profán "bűn", vagy "büntetés": a szentség világába tartozik

*

a kozmikus illúzió (mint játék, varázslat, mágia) metafizikai eredetű, és metafizikai jellegű: éppen eme metafizikai természeténél fogva szakrális jelentőséggel bír: "megszüntetni", "lerombolni" akarni olyan, mintha valaki a felhőket próbálná elhessegetni egy legyezővel a hold elől, vagy mintha egy kötélnek állítana kígyócsapdát...

*

csak az szeretné "megszüntetni" a tudatlanságát, aki nem képes megszabadulni a téves én képzetétől

*

a nem-tudás rejtélyes erő: sem kezdete, sem vége nincs, áthat mindent, első ok, a lét első megnyilvánulása, így természetét tekintve hasonlatos a tökléletes léthez, az önvalóhoz, a tiszta tudathoz, és egybeesik a legtökéletesebb bölcsességgel... a világegyetem legmisztikusabb végső titkai felé mutat...

*

a tudatlanságnak pusztán az okozatiság elvéből lehet valóságos létére következtetni: az okozatiság viszont a megkülönböztető elme működése, így az elfedő igazság létrégiója: ha pedig ez így van, akkor a szenvedés is csupán illúzió

*

a kozmikus varázslatot nem szünteti meg a tudás, csupán megismeri, átitatja, majd meghaladja...

*

rendkívül kevés, és nehezen érthető szöveg ír arról, hogy az avidya a végső valóság rejtélyes ereje, melynek fontos szerepe van a spirituális úton, de a legfontosabb, legősibb iratokban bukkan fel ez a tan

*

az illúzió világából való felébredést kizárólag
a helyes megkülönböztetés hozza el:
ennek ellenkezője a szenvedés, a téves azonosítás

*

A valóság két aspektusa


*


ενέργεια (energeia): "megvalósulás, tevékenységben való létezés, tevékenység, valóság, működés, cselekvés, cselekvő alak"

δυναμις (dünamisz): "erő, képesség, lehetőség, (természeti) sajátosság, minőség"

*

1987


*

hallgatom, ahogy a gongütés lassan elenyészik, csenddé válik...

ma is, ahogyan minden reggel, leültem egy órára emlékezni - ilyenkor elfelejtem a múlandó, emberlakta világot, és hazatérek...

évek óta így van ez, mióta az egyik legkorábbi misztikus felismerésem megtörtént (úgy tizenkét éves lehettem): spontán, teljes valójában átéltem az "én Én vagyok", mindentől-független intuitív létvalóságát - mindenre emlékszem, a körülményekre, a helyszínre, a rokonaim hangjára (karácsony volt) - mintha most is benne lennék...

és bár eddig soha, senkinek, semmilyen formában nem beszéltem, és ezentúl nem is fogok beszélni a valóságnak erről a csend általi megjelenéséről, a mai napig is, ehhez a tapasztalat-feletti referenciaponthoz képest minden csak narrációnak, kommentárnak, játéknak hat

azóta nem telhet el úgy nap, hogy egy hajszálvékony időre
ne állítanám meg a körforgást,
és ne jeleníteném meg a valóságnak ezt az atomnyi,
mégis az egész világot beborító fényét
:
mert már ismét képes vagyok minderre

azóta mintegy egyfajta gyerekkori naplóim a védák, platón dialógusai, buddha beszédei, sankara vagy maharisi tanításai, és az evangéliumok

azóta gyakorlás és áldozat minden, ami körbevesz: ez volt az igaz, nem-kettősség feletti szemlélődéseim kezdete, a tapasztalhatatlan megtapasztalása, túl a szavak erdején...

*

és a legnagyobb titok, kedves olvasóm, ami ott hever minden utcasarkon a porban, vagy éppen ott ragyog a legnagyobb katedrális oltárán: a valóság fényének az örök, belső jelenként létező kapuja bárhol, bármikor elérhető, kinyitható, és átléphető annak számára, aki tiszta szívvel akarja:

a kapufélfa az üresség, a kulcs a csend, a küszöb pedig az "én"...

*

isteni színjáték

*

ma megpillantottam a Világmindenség
titkait a Hegyikristályban,
aztán hangba burkolva elrejtettem a Nap mögé

most minden égtáj felé sugárzik,
mégsem látja senki

(csak behunyt szemekkel, az üres csendben)

*

Gondolatok a halálraítéltekről

*

"A halál törvény, nem büntetés."
(Seneca)

*

" (...) Ettől aztán emberek tömege háborodott fel és gyűlt össze Paszénadi palotájának kapujában és (így) siránkoztak: „Itt egy bandita a birodalmadban, Uram, Agulimála a neve, aki egy kegyetlen, véreskezű gyilkos és nem kímél semmilyen élőlényt. Ő az, aki a földdel tett egyenlővé sok várost és falvat, s kihalttá tette őket. S a meggyilkolt emberek levágott ujjaiból készített füzért visel a nyakában! A királynak el kell őt tiporni!”

Erre Paszénadi király kivezényelt Szávatthiba 500 páncélos katonát, és nekivágtak a nagy erdőnek. Vezette a katonákat harci szekereken, amíg csak lehetséges volt, aztán gyalog folytatták tovább útjukat a Magasztoshoz. Odaérve Paszénadi király üdvözölte a Magasztost és leült elé. A Magasztos így szólt hozzá:

- Megtámadott Szénija Bimbiszára, Magadha királya vagy vészáli-i liccshaviké vagy más ellenséges király?
- Uram, Nem támadott meg sem Magadha királya, Szénija Bimbiszára, sem vészáli-i liccshaviké, sem más ellenséges király. De van egy bandita a birodalmamban, Angulimála, aki egy kegyetlen, véreskezű gyilkos és nem kímél semmilyen élőlényt. Ő az, aki a földdel tett egyenlővé sok várost és falvat, s kihalttá tette őket. S a meggyilkolt emberek levágott ujjaiból készített füzért visel a nyakában.! S soha nem leszek képes elpusztítani őt.

- Nagy király! Tegyük fel, hogy meglátod Angulimálát haját és szakállát lenyíratva, sárga ruhát öltve, otthonból az otthontalanságba távozva, tartózkodva az élet kioltásától, annak elvételétől amit nem adtak, a nemi élettől, a hazugságtól, aki csak a helyes időben étkezik, s erényes, önmegtartóztató életet él. Ha így látnád őt, hogyan bánnál vele?

- Uram, mi tisztelettel üdvözölnénk, hellyel kínálnánk, köntöst kínálnánk fel neki, alamizsnát, pihenőhelyet, orvosságot, ha szükséges, törvényes kíséretet és védelmet. De, Uram, ő egy erkölcstelen ember, egy gonosz lélek. Hogyan lehetne ő (erkölcsileg) ilyen tiszta és önmegtartóztató?

Nos, ebben a helyzetben a tiszteletreméltó Angulimála ott ült végig nem messze a Magasztostól. És ekkor a Magasztos kinyújtotta a jobb karját és így szólt Pasenadihoz, Kósala királyához:

- Nagy király, ő itt Angulimála.

Ekkor Paszénadi király, megrémült, s rettegés ült az arcára. Látván ezt, a Magasztost ezt mondta :

- Ne félj nagy király, ne félj! Nincs semmi, amiért félned kellene tőle.

Ekkor a király félelme, ijedtsége, rettegése lecsillapodott. Oda ment Angulimálához, s a Magasztoshoz fordulva kérdezte:

- Tiszteletreméltó uram, ez a nemes lelkű úr valóban Angulimála?
- Igen, nagy király.
- Tiszteletreméltó uram, milyen családból született a nemes lelkű úrnak édesapja? És milyen családból az anyja?
- Az apám Gagga, nagy király, az anyám Mantáni.
- Nos, akkor hadd éljen a nemes lelkű Gagga nyugalomban, elvonultságban, s biztosítom neki a pihenőhelyet, alamizsnát, köntöst, orvosságot, ha szükséges. (...)"


Forrás: http://a-buddha-ujja.wikidot.com/szutta:mn-86-oi

______________________

0.
"a valósággal való szemtől-szembe nézés", ami minden szakrális út, szellemi közösség egyik legfontosabb gyakorlata, talán nap mint nap megtörténik a világ különböző halálsorain, a kivégzésre várakozó elítéltek között

1.
ez nem feltétlenül van így, de igen valószínű, belegondolva abba, hogy egyesek tizenöt évet élnek egy cellában, nem is sejtve, hogy melyik nap végzik ki őket, de abban a tudatban, hogy ez akár másnap is megtörténhet: ezen körülmények szinte szükségszerűen magukkal vonják a szatori felvillanásait (amiről most ebben a posztban írok, mármint az intenzív belső létátélések, nézetem szerint rendkívül hasonló lehet egy klinika intenzív osztályán, vagy egy gyógyíthatatlan betegekkel foglalkozó intézmény termeiben megtapasztalható létátélésekhez, hiszen minden esetben arról van szó, hogy a halál tudatosult az emberben)

2.
a börtönök siralomházai világszerte feltehetőleg a spirituális megismerés és realizáció színterei, függetlenül az erkölcsi-morális okoktól, amik odajuttatták a bűnözőt - a halálsoron ugyanis már mindenki ismét ember, mégpedig önmagában, nem pedig "bűnöző", "rabló", vagy "gyilkos" (a keleti bölcselet (de gondoljunk csak az evangéliumokra is), mindig is ódzkodott az ilyen kategorikus kijelentésektől: a "karma", a "sors", a "végzet", a "kauzalitás", sokkal bonyolultabb összefüggéseket rejtenek magukban, mintsem hogy morális kérdésekkel elintézhetnénk a "bűn" fogalmát - ami egyébként sem a szanszkritban, sem az ógörögben, sem a latinban nem morális tartalmú kifejezés, hanem egyfajta "létállapotot" jelöl; a kérdést nagyon szemléletesen tárgyalja kaczvinszky is, a "kelet világosságában"...)

3.
vajon mennyivel lenne éberebb az ember, ha tudná, hogy életében egyszer mindenkinek el kellene töltenie egy bizonyos időt egy siralomház magányában?

természettől fogva mindannyian halálra vagyunk ítélve: maga a test a siralomház

4.
a kérdés csupán annyi (mint minden spirituális-metafizikai probléma esetében), hogy mit értünk "én" alatt

5.
semmire sincs garancia, de a világszerte életfogytiglanra vagy halálraítélt bűnözőknek talán semmire nincs nagyobb szükségük, mint börtönmissziók sorozatára, mely lehetővé teszik a feltárását és előkészítését a halál mibenlétére; azt, hogy mi az önvaló valójában

"a filozófus egész élete nem más, mint felkészülés a halálra", mondja platón - de ez talán tudattalanul igaz mindenki másra is

6.
ideális esetben a börtönökben lehetővé kellene tenni, hogy minden bűnöző megismerhesse a Szent Tant (Dharma): ez azt is jelentené, hogy a büntetés-végrehajtási intézmények és a halálsorok "indirekt", de aktív "szakrális közösségekké" lényegülnének át, ahol mindenki megfelelően felkészülhetne a halálra - és ugyanez áll a gyógyíthatatlan betegekkel foglalkozó intézményekre is

*




ha nem tudnánk miről készült a film,
mit gondolnánk a képek alapján?


*

"Az életet adó kard"

*

A te alakod az, amit anyádtól és apádtól kaptál születésedkor, de azt nehéz lenne állítani, hogy az elméd, aminek nincs alakja, is tőlük született. Az ember születésekor a testet kapja.

Az Igaz Önmagad (a Nagy Üresség) az, ami már létezett, mielőtt az Ég és a Föld szétvált volna, mielőtt apád s anyád megszületett volna.

Így lévén, ez az Üresség az Égben lakik és a földön is, gazdájuk, benne lakik az ember testében, és gazdája ennek a testnek.

Ez az "Önmaga" bennem van, benne van a madarakban és állatokban, a füvekben és a fákban, mindenben.

Pontosan ez az, amit Buddha-természetnek nevezünk.

(Taikai és Munenori tanításai nyomán)

*

határállapot-tanulmányok


*

ahankára szanszkrit: "az éntudatosság, a személyes én tudatosulása; az éncsináló; a megnevezéssel megkülönböztető; egy dolog azonosítása a nevével; az egyéniség"

szkandha szanszkrit: "testtag, testi elágazás; érzékek tárgya, a tudat öt formájának gyűjtőneve (test, érzékelés, észlelés, késztetés, tudat), alkotóelem, különítmény, király, bölcs"

____________ * ____________



Fig.1________________________Fig.2




Fig.3________________________Fig.4






Fig.5


________________________

Az MRI-felvételek 2006. március 12-én (Fig.3-5) és április 9-én (Fig.1-2) készültek rólam, és tökéletesen feltárják a pszichomentális következményként létrejött biofizikai belső struktúrát, melynek az elfedett létvalóság határállapotában az egyetlen oka - ahogy minden megnyilvánultságnak is - az égető, illuzórius létszomj mániákus kielégítése, tehát a metafizikai tudatlanság.

*

Contemplatio Veritas

*

Pontifex Maximus

*



*

_____________________


Kommentár: a felvételen Sri Ramana Maharishi látható, samadhi-kontempláció közben. Amit mindig is vallottam: a ma igen népszerűen, általában nem elvonultan, egyedül, hanem tömegesen, egységes instrukciókkal és lecsukott szemmel gyakorolt "meditáció" és/vagy "kontempláció" egyfajta tudatalatti gyengeség kollektív megnyilvánulása, semmi más, mégha azt külsőleg (és látszólag) viszonylag megfelelő "lótuszülésben", teljesen egyenes gerinccel is végzik (én magam a "csoportos meditációnak" a gondolatát is menekülésnek ill. célt-tévesztettnek tartom, noha meditácónak sem nevezem az ilyen jellegű tevékenységet, amibe néhányszor belekényszerített a sors; nem véletlenül, hogy minden valódi szellemi felismerésem nyitott szemmel történt - leszámítva a tudatos álmodás eseteit: csukott szemmel az emberek szinte rögtön alszanak. A csoportos, egységes instrukciók mentén vezetett meditációk - ebből a szempontból - önmagukban is paródiák). (*)

Talán eme tudatalatti, látens szellemi gyengeség miatt van az is, hogy akikkel eddig találkoztam - talán két személyt leszámítva -, szóba sem hozták a nyitott szemmel való meditációs praxis lehetőségét, bár mindenki számára, bárhol, bármikor, minden ok nélkül is igen egyszerű, "a gyakorlatra vonatkozó tanácsokkal" tudtak szolgálni a "Felébredéshez vezető út" kapcsán...


Nyilvánvalóan nem voltak tudatában és tapasztalatában annak, hogy aki valóban meditál, az lát - így inadekvát és felesleges lenne behúnynia a szemét.


________________________


(*) Ide tartozik a 'Contemplatio Veritas' c. inspiratív tanulmány-vázlatom,:akit addig is érdekel, az jelezze, és szívesen elküldöm számára e-mailen. Aki pedig a Buddha-szobrok és egyéb ábrázolások alapján véli legitimnek a lecsukott szemeket, annak két dolgot ajánlok megfontolásra: elsőként azt, hogy eredetileg nem léteztek antropomorf Buddha-ábrázolások, (ahogy Krisztus-ábrázolások sem), másodszor pedig hogy amikor Buddha és Jézus inkarnációi után többszáz évvel meg is jelentek az ember-szerű "képmások", kizárólag szimbolikus tartalommal rendelkeztek-rendelkeznek, hiszen például a fejből kicsapó lángnyelv is szimbólum, és azt nyilvánvalóan senki nem akarja "utánozni". A lecsukott szem a transzcendentális látást, a keresztbe tett lábak, és az ég felé néző talpak pedig a horizontális kauzalitásból való kiszállást, az attól való érintetlenséget szimbolizálhatják, ahogy a fejtetőből kicsapó lángnyelv is azonos az Apostolok cselekedetei II.-ben olvashatóakkal, és a Szent Szellemnek mint az Önvalónak a szubjektum-feletti megjelenésének szimbóluma. Fent írtak nem azt jelentik, hogy nem tartom helyesnek a szellemi közösségek létét, hanem azt, hogy a valóban helyes úton járó közösségekben a praxist egyedül, elvonultan gyakorolják a tagok, legjobb esetben is kizárólag a guru négyszemközti, metaforikus útmutatásai, instruálásai, ihletett és közvetlen inspirációi mentén. Ez valóban a "legjobb eset".



*

Michael Jackson


*

Illusztráció Platón Kratülosz c. dialógusához.


_________ * _________


"Carol and Reggie Sumner, both 61, were robbed in their Duval County, Florida home in July 2005. With a telephone wrapped around his neck, Reggie Sumner was forced to give the robbers his ATM card and access number. He and his wife were then pushed into a shallow grave and buried."



Michael Jackson
prison photo

"Four people were arrested and charged in the case: Tiffany Cole, 23 at the time; her boyfriend Michael Jackson, 23; Allen Wade, 18 and Bruce K. Nixon, Jr., 18.

Michael Jackson was convicted of first-degree murder and given two death sentences."


(Forrás: http://crime.about.com/od/deathrow/ig/Florida-Death-Row-Inmates/Michael-Jackson.htm)


*


A "másodlagos okok" teóriája

*

Az öntudatlan belső biokémiai érzékelés-mechanizmus illusztrációja.

_________________________________

Még nem olvastam olyan agykutatásról szóló könyvet, amely egy bizonyos ponton ne metszene archaikus metafizikai tanításokat, továbbá amely ne tételezné (és/vagy ne bizonyítaná) a szolipszizmust. Bár - ideológiai okokból - mindegyik mélyen hallgat erről a létszemléletről, és elmerül a mérhető, mennyiségi, materiális világban, nem véve észre a fától az erdőt. Az alapokat ehhez a nyugati világban leginkább Descartes vetette meg, aki egy téves alanyt iktatott be a filozófiai gondolkodásba, olyan zavart okozva ezzel, melyből a mai napig nem lábalt ki sem a filozófia, sem a teológia, sem az agykutatás, sem a pszichológia tudománya, miközben ehhez régóta minden feltétel adott...

*

*