Az Üresség: akár a Teljesség.




*

*

Ianus = Khaosz


*


"Kétalakú Ianus, mit tudnék mondani rólad?
Még Görögországban sincs ilyen isteni lény!
Mondd meg, mért egyedül te vagy istenség, aki látja,
mind az előttevalót, mind a mögöttelevőt!
Így tűnődtem, a táblámat forgatva kezemben,
s egyszeriben ragyogóbb lett körülöttem a ház.

Mily csoda meglepetés ! Ianus jelenik meg előttem
s kettős arcával hátra s előre tekint.
Megremegek s érzem, hajszálaim égre merednek,
és jeges áramlat járja a szívemet át.
Jobbjában pálcát tartott, nagy kulcsot a balban,
s első szájából hangzik az isteni szó:

„Szűnjön a félelmed, buzgó költője az évnek!
Halld meg a válaszomat, s fogd fel eszeddel a szót!

Ősi való vagyok én, Chaos – egykor az én nevem ez volt –,
lásd, mi temérdek idő dolgait énekelem!

Még a világos lég, tűz, víz s föld nem különült el,
s négy elem alkot együtt egy zavaros tömeget.

Csakhogy az ősanyagot részekre szakítja a harcnak
szelleme: minden elem más területre szorul.
Feltör az égre a tűz, levegő terjed ki alatta,
s lent a világ közepén ül meg a földdel a víz.

Ekkoron én, aki gömbszerű és képnélküli voltam,
nyertem ez új alakot s isteni tagjaimat.
Egykori zűrzavaros lényemből ennyi maradt meg:
s így milyen arcom elől, hátul is éppen olyan.
Más magyarázata is van e furcsa, talányos alaknak,
és ha megismered ezt, érted a tisztemet is.

Mindent én nyitok és én zárok, akárhova nézel,
égen, fellegeken, földeken és vizeken.
Én a világmindenség rendjét egymagam őrzöm,
a jog – ajtókat tárni, bezárni – enyém.

Csendes házából amikor kibocsátom a Békét,
mert akarom, szabadon jár örök utain ő.
És ha erős lakatom nem zárja a háboru útját,
akkor a földi világ vérbe, halálba borul.10
Ég kapuját a szelid Horákkal együtt magam őrzöm;
s jön, megy, amint nyitom azt, még maga Iuppiter is.
Ianus azért a nevem. De midőn a ceres-i kalácsot
és sós árpadarát szenteli nékem a pap,
már nevemen mosolyogsz. Hiszen ő egyszerre Nyitónak
s aztán Zárónak mond, mikor engem imád.

S mindez azért van, mert a tudatlan elődök akartak
kettős tisztem után két nevet adni nekem. "


(Ovidius: Fasti I., 89–132)


*

esse est principi

*

Létezni annyi, mint észleltnek lenni.

Észleltnek lenni annyi, mint nem-létezni.


*

Apeiron

(...)

a nem-lét folyamatos átcsapásai létként nyilvánulnak meg a tudat apeiron-természetű és jelenlétbe kapaszkodó pont-horizontján, mert sodródik és folyamatosan feltárul és elrejtőzik: "közben" átéli, hogy Isten országa nem ebből a világból való, de ebben a világban van, ezt a világot járja át és teszi áttetsző szivárványfátyollá, minket meg körülölel, bennünk nézi önmagát és nekünk kell szenvednünk érte: a tudat, az üresség és a lét-szenv: most csak e három végtelen pillér ásít

(...)

Advaita

*

Minden tett egyszerre ok és okozat, egyszerre mag és gyümölcs is, ami - per definitionem - a valóságnak megfelelően csakis a jelenben és itt látható...

...ugyan mikor máskor és hol máshol?

Ami a múltban létezik és ami a jövőben létezik, az ösztönök és fantázia, és ha abba kapaszkodunk, akkor a jelen is azzá válik.

*

Prizma

*

Minden dolog azon múlik, mivel azonosítjuk önmagunkat, hogy a "ki vagyok én" kérdésre mi a tényleges válasz.

Történhet bármi "velünk", annak valójában semmi jelentősége sincs.

Pontosabban csak annyira van jelentősége, mint lehetőség a felismerésre: a felismerésre, hogy a tiszta Tudaton, - vagy ahogyan azt az ortodox kereszténység megfogalmazza: az Isten Ige létén kívül - nincsen más (heteron), miközben minden annak mása (eikon) - mert tőle nyeri el létét. Ez a forma üressége és az üresség formája.


*

Csendközép

*

"Ürességkontempláció": hogyan lehet az ürességet kontemplálni?

Visszahúzódok Lét-Önmagamba és én-létem feloldódik.

Ez a Világ Középpontja.

*

Tükörreflex

*

A Tudás a tudatlanság által van.

*